درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




 تا به حال اعضای بدنتان را با کوچک ترین جزئیاتشان دیده اید؟

 در اینجا تصویر جالب و شگفت انگیز (حتی شاید ترسناک) 25 عضو بدن را که در زیر یک میکروسکوپ الکترونی قرار گرفته اند مشاهده می کنید.

1. مژه ها
 


ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: 23:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی
مرگبار ترین گونه های دریا را ببینید
اين 10 گونه مرگبارترين گونه هاي اعماق دريا هستند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، در اين مطلب با گونه هاي وحشت آفرين دريا آشنا مي شويم که با کم خطرترين آنها آغاز مي شود.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:31 ::  نويسنده : عطیه رجائی

دانستنی هایی در مورد دندان عقل

یکی از رایج ترین مشکلات دختران و پسران جوان در رده سنی 19-18 سالگی تا حدود 30 سال ، دردسرهایی است که بابت دندان عقل متحمل می شوند. افراد مسن تر هم کمابیش با این مشکلات درگیر هستند ولی معمولاٌ مشکلات دندان عقل بیشتر در بیماران جوان دیده می شود. هر سال میلیون ها نفر بیمار که اغلب جوان هستند ، در کلینیک های دندانپزشکی در سراسر دنیا از شر دندان های عقل خود خلاص می شوند. بیماران کلافه معمولاٌ از شرایط عذاب آور دندان عقل می پرسند ، این دندان عقل اصلاٌ چیست؟ چرا اینقدر دیر در می آید؟ آیا حتماٌ باید آن را کشید؟ آیا جراحی اش درد دارد؟



ادامه مطلب ...


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : عطیه رجائی
تصاويري از عجائب هفت‌گانه

 

چژودو در کره‌جنوبی

در جنوب شبه‌جزیره‌ کره، ‌جزیره‌ای آتشفشانی به نام چژودو وجود دارد. در دهانه کوه آتشفشان خاموش شده این جزیره، دریاچه‌ای زیبا شکل گرفته که مرکز پارک ملی جزیره چژودو است. جزیره چژودو به تازگی به فهرست عجایب هفتگانه طبیعت کره‌ زمین پیوسته است. این فهرست به ابتکار یک نهاد خصوصی به نام "عجایب هفتگانه تازه" منتشر شده است.‎

 



ادامه مطلب ...


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 14:10 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 دانستنی های جالب در مورد عطسه

سیستم عصبی همه ی افراد به یک طریق یکسان سیم کشی شده است ، اما پیام هایی که در طول این عصب ها حرکت می کنند ، راه های متفاوتی برای رفت و آمد به مغز انتخاب می کنند و همین مسئله باعث می شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

« این انتقال عصب هاست که به مغزتان می گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید.»

عطسه کردن از بدنتان محافظت می کند

عطسه کردن بخش مهمی از فرآیند ایمنی بدن است که کمک می کند سالم بمانید. عطسه با پاک کردن بینی از باکتری ها و ویروس ها از بدنتان محافظت می کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می شود یا با محرکی روبه رو می شوید ، مرکز عطسه که در پایین ساقه ی مغز قرار گرفته است ، تحریک می شود و سریعاً پیام هایی برای بستن گلو ، چشم ها و دهانتان فرستاده می شود. سپس عضلات سینه تان شدیداً منقبض می شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می شوند. در نتیجه این هوا به همراه بزاق و ماده مخاطی با شدت از دهان و بینی تان بیرون می آید و این باعث عطسه کردنتان می شود.

عطسه سریع اتفاق می افتد

عطسه ها با سرعت 100 مایل در ساعت حرکت می کنند. یک عطسه می تواند 100,000 میکروب را وارد هوا کند. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتان که در مسیر بینی است ، اثر می گذارد و در نتیجه عطسه می کنید.

هیچ وقت در خواب عطسه نمی کنید

وقتی می خوابید ، اعصاب عطسه هم می خوابند و این یعنی وقتی خوابید ، معمولا عطسه نمی کنید.

ورزش ممکن است عطسه تان بیندازد

وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می آورید ، تنفستان زیاد می شود و در نتیجه ، بینی و دهانتان خشک می شود. به این ترتیب ، بینی شما با شروع به ترشح ، موجب عطسه می شود و به این طریق به این مسئله واکنش نشان می دهد.

نور آفتاب موجب عطسه کردن می شود

نور آفتاب باعث می شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نور آفتاب مسئله ای ارثی است ؛ این هم یک چیز دیگر که می توانید گردن پدر و مادرتان بیندازید.

چطور عطسه را متوقف کنید؟

با این که هنوز ثابت نشده است ؛ اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان ، می تواند چاره ساز باشد.

خرافات مربوط به عطسه

گذشته از این واقعیت های عجیب در مورد عطسه ، خرافات زیادی هم در مورد عطسه وجود دارد. به عنوان مثال ، درست نیست که وقتی که عطسه می کنید قلبتان می ایستد اما تنها قفسه سینه تان به خاطر عطسه منقیض می شود و ددر نتیجه ریتم قلبتان تغییر می کند اما توقف نمی کند. خیلی ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می کنید باید کاری که مشغول انجام آن هستید ، متوقف نموده و صبر نمایید. برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقاتتان می آید و برخی می گویند اگر گربه تان عطسه کند باران خواهد آمد. دعای خیر «عافیت باشید» بعد از عطسه از عقاید قدیمی است ؛ زیرا در گذشته عطسه را تجربه ای نزدیک به مرگ می پنداشتند و تصور می کردند که دعای خیر ، روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می کند. 



یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 19:51 ::  نويسنده : عطیه رجائی

آیا می دانستید که جمعیت جهان تا 50 سال آینده از مرز 9 میلیارد نفر خواهد گذشت؟

آیا می دانستید که ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض و انبساط 16 سانتی متر تغییر می کند؟

آیا می دانستید که بیشترین روزنامه در چین به چاپ می رسد. روزانه 100 میلیون یا 10% روزنامه جهان؟

آیا می دانستید که 1300 کره ی زمین در سیاره مشتری جای می گیرد؟

آیا می دانستید که وزن یک کوه یخی متوسط الحجم 20 میلیون تن است؟



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 23:24 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زمان انقلاب صنعتی و سال های پس از آن بزرگترین اختراعات بشر تولید شدکه برای انسان ها شناخته شده است و مطمئنا پیچیده ترین نوع اختراعات نیز هستند. اینها جزء تاریخ محسوب می شوند و ما هم بیشتر تمایل داریم که این مدل وسایل آسایش و راحتی را مربوط به زمان های جدید بدانیم. حال اگر بدانید تعداد زیادی از این وسایلی که ما هر روز استفاده می کنیم را انسان های هزاران سال پیش ساخته اند متعجب خواهید شد. در این مطلب لسیت 10 ختراعی را آورده ایم که مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند و اگر به طور مرتب هم از آنها استفاده نکنیم حداقل برایمان آشنا هستند. .........



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 28 دی 1390برچسب:, :: 22:14 ::  نويسنده : عطیه رجائی

* بزرگ ترین حیوانی که هنوز در جهان زندگی می کند، "وال آبی" است. طول بدن این حیوان تا 30 متر و پس از رشد کامل ،وزنی حدود 150 تن دارد.

* بلندترین حیوان جهان "زرافه" است. زرافه از ارتفاعی حدود شش متر به زمین نگاه می کند.

* "پیش زیان" هاکوچکترین حیواناتند.آنها به قدری ریزند که تنها با میکروسکوپ های قوی دیده می شوند.بعضی از "پروتوزوآ ها"آن قدر کوچکند که اندازه 5000 عدد از آنها کمتر از یک سانتی متر است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 12:26 ::  نويسنده : عطیه رجائی

۱ـ فیل از گوش هایش بعنوان تهویه هوا نیز استفاده می کند و دمای بدنش را توسط گوش هایش متعادل نگه می دارد.

 

۲ـ سگ ها دنیا را بی رنگ و مات می بینند ٬ آنها نزدیک بین بوده و تنها سایه های خاکستری رنگ را تشخیص می دهند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:17 ::  نويسنده : عطیه رجائی

صفحه قبل 1 صفحه بعد